Un poco de historia – Inros, opio y Opium

foto: Pierre-dinand.com

foto: Pierre-dinand.com

El último sábado visité el Asian Art Museum of San Francisco. En el pabellón de Japón ví a lo lejos una vitrina con pequeñas cajas finamente decoradas. Se trataba de los inros.

A simple vista tienen forma de cantimplora pero en realidad son compartimentos encastrados. El inro se colgaba del obi -cinto o faja- de las ropas tradicionales japonesas (que no tienen bolsillos). Su función era la de contener, entre otras cosas tabaco, medicinas y opio.

Al ver las piezas más de cerca recordé que su apariencia y función inspiraron al célebre diseñador Pierre Dinand para la creación de la botella de uno de los clásicos de la perfumería actual. Se trata de Opium de Yves Saint Laurent, lanzado en 1977, recientemente reformulado… y muy criticado por sus adeptos.

Pero poniendo el foco en el trabajo de diseño de Dinand, la botella logró ser un sello característico. La emulación de un inro puede apreciarse al observar una pieza original. Abajo pueden ver más imágenes.

Virginia

Inro con medallones dispersos, aprox. 1800-1900    foto: Virginia Blanco

Inro con medallones dispersos, aprox. 1800-1900 foto: Virginia Blanco

A bit of History – Inros, opium and Opium

Last Saturday I visited the Asian Art Museum of San Francisco. At the gallery of Japanese Art I saw in the distance several finely decorated boxes in exhibition. There were inros.

At first glance they have a canteen shape but actually it has compartments. The inro used to be hung from the obi, the belt of traditional Japanese costume (because the garments don’t have pockets). So its function was to carry personal things like snuff, drugs and opium.

Upon seeing the pieces more closely, I remembered that it was its appearance and function which inspired famous designer Pierre Dinand in the creation of the bottle of one of the classics of modern perfumery. That is Opium by Yves Saint Laurent, launched in 1977, recently reformulated … and criticized by its lovers.

But putting the focus on the design work by Dinand, the bottle has succeeded in being a characteristic seal. The emulation of an inro can be appreciated  by looking at an original piece. You can see some pictures here.

Virginia

Inro con forma de tabaquera de cuero decorada con diseños de insectos  foto: Virginia Blanco

Inro con forma de tabaquera de cuero decorada con diseños de insectos foto: Virginia Blanco

Detalle del netsuke

Detalle del netsuke

Inro con cuervos en un cerezo, aprox. 1850-1900    foto: Virginia Blanco

Inro con cuervos en un cerezo, aprox. 1850-1900 foto: Virginia Blanco

Detalle del netsuke   foto: Virginia Blanco

Detalle del netsuke foto: Virginia Blanco

Inro sin descripción  foto: Virginia Blanco

Inro sin descripción foto: Virginia Blanco

We enjoy reading your comments!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s